savon sydänmailla

tammi 12, 2010 | 2010

"

witosketjun KOKO norjan osasto teki kovaa lähtöä suomeen. määränpäänä oli suomen itsenäisyyspäivän vietto,ketjulaisten tapaaminen ja siinä samassa KalPa-Hifk lätkämatsi. päivämäärä on 4.12 ja finnairilla oli juuri silloin kovaa lakkoilua. no,ei se mitään. lippu tilattu ja maksettu. finnair lupas hoitaa minut helsinkin. vaan tuli mutkia matkaan…. koneet myöhästeli ja keli oli helsingin suunnassa huono. no minä tästä en suurempaa kohua. ajattelin,että meen kentälle vähän myöhemmin… ku oslon kentällä ei ole minkäänlaista röökipaikkaa. mutta…. kone pirulainen oliki tullu kööpenhaminasta ja oli ihan aikataulussa.MINÄ en! eihän siinä sitte muuta ku lippuluukulle jonottamaan ja visa vinkumaan. edellistä lippua ku ei palautettu..oli joku tarjouslippu. halpa sellainen,niin luulin. no köpiksen kautta sitte hesaan ja n. 01.00. aikaan olikin kiitettävä määrä takseja kentällä. EI ENSIMMÄISTÄ!! no,ei muuta ku rööki poskeen ja oottelemaan. sitten menikin pari yötä ihan mukavasti. punkkasin yhen lappilaisen kaverin luona ja sit olikin jo aika siirtyä Ramin kanssa henkan luo rantasalmelle. eli nyt on jo sitte sunnuntai-iltapäivä. matka junan ravintolavaunussa meni yhtä nopeasti ku itte pendoliini:eli täysillä mentiin. asema mistä henkka minut ja ramin haki.. ei ole enään muistissa(niinku ei paljon muutakaan). mutta rantasalmelle päästiin ja henkan lapsuuden koti oli lämmin ja viihtyisä. sauna lämpiämään ja kaljaa naamaan.otettiinpa muutama kuvaki,en kyllä yhtään löytäny niitä minun omasta kamerasta. liekö käyttäjässä vika. saunottin ja laulettiin. joissain vaiheessa iltaa/yötä rami nukahti sohvalle,henkka meni sänkyyn ja minä suutelin pirtinpäydän kantta monta tuntia! eli sammuin pöydän ääreen! no,semmosta sattuu. aamu ja uudet kujeet. saunan kautta aamiainen ja kaikki hyvin… no ei ihan. eihän henkka pahus voinu autoa ajaa!! no, apu lähellä. soitto ilelle ja käskynä ottaa oma auto ja henkalle kuski.siispä oottelimme ja otimme kaljaa. sitten olikin mukava matka kuopioon. siellä parkkeerasimme koko<br />kaluston hotelli cumuluksen isolle parkkipaikalle.henkan kuskina oli Henna… ilen tyttöystävä. viehättävä neiti. ei vaan jääny kuuntelemaan pitemmäksi ajaksi meidän hurinoita. no siinä vaiheessa meitä oli jo 4/18. ei huonosti,ja kun bobi vielä liitty seuraamme niin kannatusta rupesi olemaan jo naapureille asti. juu… vielä yks juttu. rami ei saanu huonetta. oli aivan liian humalassa. kehoitettiin vaan poistumaan paikanpäältä. eihän hätä ollu sen isompi..ramilla on siskolikka joka asuu kaupungissa. no sit olikin jo aika saada syötävää. hotellin yhteydessä on erittäin hyvämaineinen ravintola. siispä sinne ja tilaamaan. ei se ihan niin käyny. ramille ei mitään,minä ja henkka vain 1 kalja ja ilelle ois myyty enenpiki,mutta ei halunnu olla yksin omassa pöydässä. siispä rami siirty ulos(kylläkin huudon kans),me muut tilasimme sen 1 oluen ja ruokaa.bobi otti tässävaiheesa  tyylikkäästi takavasemmalle,eli poistui meidän..viehättävästä seurasta.oli kuulemma työpäivä seuraava,mutta lupasi sitte pelipäivänä eli tiistaina tulla hyvissä ajoin(heti töistä suoraan) meidän mukaan. ja näin kävikin. jo heti aamiaisen jälkeen minä ja henkka otimme pienet tirsat. rami oli ottanut yhteyttä ileen ja tämä kaksikko olikin sitte jo hyvässä laulukunnossa kun he viimein saapuivat sinne hotellin aulabaariin. rami sai kuitenkin huoneen ja siinä bobia ootellessa otimme muutaman kaljan. sitten olikin erittäin viihtyisä ravintolapäivällinen. nyt jo 5/18 ketjulaisista,niin ääntäkin löyty jo ihan riittävästi! jossain kuopion torin reunassa sijaitsevassa ruokalassa saimme muutaman kehoituksen olla hiljempaa…hmmm. sitten me koko kööri siirryimme pikkuhiljaa Niiralan monttuun jossa tämä kyseinen kiekkopeli. minä olin ottanut yhteyttä ileen jo 3-4 viikkoa aiemmin kun ajattelin ,että lippujen saanti matsiin voi olla tiukassa. ile lupasi hoitaa asian. joo…olihan se hoitanu.seisomapaikat baaritiskin ääreen!perhana! no menihän se peli ihan hyvin sitte siinä tiskillä roikkuen. ja kun kalpa sitten vielä matsin voitti.. niin olihan se jännää. montusta sitten siirryimme ns. jäkipeleihin.on kuopiossa tapana aina pelin jälkeen muutaman pelaajan tulla haastateltavaksi baari/ravintola..? en muista..podiumille. kansaa pilvin pimein.. ja huutoa! sitä riitti.tässä vaiheessa oli ramin kunto jo…aika heikko. eli rami poistui meidän seurasta. bobikin jo valitteli kellonaikaa..olihan hänellä kuitenkin työpäivä seuraava. no kolmikko jatkaa kuitenkin sinnikkäästi juhlahumua ja jossain vaiheessa henkka sanoi: kukas piru sen minun auton sitten huomena ajaa? hmm… mietittiin asiaa ja tultiin siihen tulokseen,että jospa siirrymme yöpuulle kaikki.näin kävi. keskiviikko olikin sitten minun reissun karmein päivä. ei meinannut millään päästä cumuluksen hyvästä sängystä ylös,vaan kerrossiivooja auttoi. antoi tylyn käskyn poistua huoneesta. sitten kävimme happihyppelyllä:rami,henkka ja minä. ostimme karjalanpiirakoita ja kalakukon helsinkiin vietäväksi. tässä vaiheesa henkka otti auton avaimet taskusta,tutki niitä ja siirtyi ratin taakse. siinä halit,vannomiset ikusesta ystävyydestä,jälleennäkemisestä ja hyvistä voinneista selvittyään henkka ajeli vielä ramin ja minut rautatieasemalle. matka takaisin helsinkiin olikin jo huomattavasti rauhallisempi…siis myös pitempi! perillä siirryimme ramin viihtyisään asuntoon ja saunottuamme söimme kalakukkoa ja piirakoita. kylläpä uni maitto semmosen aterian jälkeen. torstaina,eli reissun viimeisenä päivänä minulla oli hieman paniikkia. en ollut muistanut ostaa yhtään mitään niistä tärkeistä tuliaisista,mitä minun piti. ja mistäs minä löydän kaikenlaisia erikoiskauppoja ja ramista ei ollu apua. jäi makaamaan sohvalle kun oli ensin tilannut taksin minulle. siispä tyhjin kassein kentälle ja kotiin osloon. hakkuja tuli joka puolelta..mutta niinkuin henkka sanoi: IKIMUISTETAVA TAPAAMINEN!!! olen ihan samaa mieltä. että tämmönen reissu…p.s. kalpa voitti 4-0  hieman myöhästynyt matkaraportti joulukuulta by Turska