paleltaa…ei palella…paleltaa…matka jatkuu

touko 7, 2014 | 2014

"

Hei taas ystävämme siellä kaukana jossain!

MC Witosketju lähti tänään aamulla liikenteeseen suhteellisenkin koleassa säässä. Itse lähdin Savon Sydämmestä Kuopiosta ja Jami sieltä Savon munuaisesta eli Savonlinnasta. Tärskyt oli sovittu Juvalle kello kahdeksan aamulla. Ja niinhän siellä sitä tavoite ajassa oltiin. Kuopion päässä pakkasmittari näytti 2,4 miinusta ja Savonlinnassa neljä astetta. Siinä kun yhdessä sitten aamukaffeja Juvalla juotiin sattuikin paikalle yksinäinen motoristi ja kuinka ollakkaan Kuopiosta. Sen verran high tech laitteet oli kaverilla käytössä että jossain Varkauden kohdilla mopon mittari oli näyttänyt jo reilua kuutta astetta miinusta, ilman kalakukko lisää. Siinä sitten kolmistaan kahvit juotiin ja kävi selville että Kuopion äijä oli matkalla isolle kirkolle. Niinpä jatkoimme matkaa kolmestaan aina Lahteen asti. Jälleen kahvia juotiin ja täristiin. Täristiin lisää. Ohessa Jami antoi haastattelun maikkarille. Siinä syy miksi kiire sitten loppuviimein tuli laivaan. Tai eihän meillä mikään kiire ollut. Jamin matkatoimisto kun oli varannut liput toukokuun päivälle numero 17. Markka nelkööt penniä piti ekstraa maksaa että laivan portit aukeni meille jo tänään. Laivalla tuli uteliaita eläkelläisiä ja muutama bisnesmieskin kyselemään matkan tarkoitusta. Pientä legendaa siinä heitettiin kaikkien kanssa joten laivamatka sujuikin nopeasti. Vähän kyllä palelti kun laivaan ajettiin, mutta ah niin ihana perin viroilainen (?) ¬†ruoka lihapullat ja poddumuussi lämmitti mieltä. Ruokailun ohessa teimme hieman suunnitelmaa illan yöpaikasta.¬†Tallinnaan kun päästiin oli aika pyörien juottohetken. 1.365 oiroo litralta¬†98 oktaaninen menovesi maksoi. Että ei ihan mahdottomia. Tosin¬†paikallisen tepparin pihasta kun lähdettiin Jamin ohjein ajoimme pari kunnia kierrosta. No okei. Oli kyllä huonot opasteet. Kuten tulette kohta huomaamaan. Tallinnasta reilut 220 kilsaa yksillä perseillä työnnettiin tulemaan aurinkoissessa, mutta jokseenkin tuulisessa säässä. Hieman Tarton ja noin kahdentoista haikaran tappo yrityksen jälkeen pysähdyimme kahville. Nopeet sufet huuleen kun näimme tummuvan taivaan. Ja niinhän siinä sitten kävi että vettä rupesi tulemaan hieman ennen Vorua. Jokseenkin noin tuo paikan nimi kirjoitetaan,ehkä. Kaupunki jos sitä nyt siksi voi sanoa. Voru. Yksi katu läpi ”kaupungin” ehkä neljä opastetta ja noin kahdeksan kertainen määrä eri majoituspaikkoja. Näimme¬†mainoksen Hotell Tamula kuusi kilsaa ennen kaupunkia. Sitä ruettiin jahtamaan kuin Leijona svedua. Mutta ei, ohi jostain ajettiin ja taas tuli uusi opaste samaiseen hotlaan. Sen mukaan taas ajettiin ja ei oltiinkin menossa takaisin Tallinnaan. Laskuissa seottiin tunnin ja kahdeksantoista uukkarin jälkeen, mutta sieltä vaan paikka löytyi. Perinteinen kielimuurikin tuli tutuksi jo heti huonetta kysellessämme. Savon murre ei toimi täällä. Heikko englanti ja käsimerkit sitäkin paremmin. Huone saatiin edukkaasti ja pyörätkin on ehkä samalla tavalla edukkaasti parkissa ja toivottavasti vielä tallessa. Hotellin oven kulku käytännöissä on vielä hieman oppimista. Kaikki ei toimi ihan niinkuin pitäisi mutta jo aiemmin tutuksi tullut ympyrän ajaminen toimii myös tässä hotlassa. Yksi suuntainen liikenne. Samasta ovesta ei pääse sitten millään takaisin samaan suuntaan mistä olet tullut. Kosteahkot kamat pois päältä suoraan kylälle syömään respan ohjeilla: ” tost ylespein liikkevale, tähtä suunta tai vasen kaks puppii”. Kysyvähän ei tieltä eksy, mutta joku on eksynyt. Nimmittäin niihin liikkevaleihin asti olikin kivasti keltaisella maalilla maalattu jalan jälet. Irkku pupi löydettiin ja ruokaa saatiin muutaman oluen kera. Eikä kyllä lasku matkakassaa kaatanut. Vaikka niin vaan kaatuu MC Witosketju aamuun asti. Kahdeksalta Jami antaa haastattelun Radio Novaan noin kello kahdeksan. Palaamme huomenna asiaan näillä näkymin Vilnasta.